2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Programma

2022

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2023

0.1 Bestuur

-2.865

-3.755

3.801

0

-3.801

6.198

8

-6.190

-2.390

0.2 Burgerzaken

-1.589

-1.354

3.583

1.570

-2.013

3.747

1.704

-2.043

-31

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

-6.385

-5.844

6.718

0

-6.718

6.833

0

-6.833

-115

1.2 Openbare orde en veiligheid

-4.425

-4.127

5.166

691

-4.475

4.704

376

-4.328

147

Totaal saldo van baten en lasten

-15.265

-15.079

19.267

2.261

-17.005

21.482

2.088

-19.395

-2.389

Reservemutatie

782

4

0

206

206

15

314

299

93

Resultaat

-14.482

-15.075

19.267

2.467

-16.799

21.497

2.402

-19.095

-2.296

0.1 Bestuur
Burgemeester en wethouders (nadeel € 2,5 miljoen)
In 2023 heeft er dotatie plaatsgevonden aan de v oorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA). De toelichting is opgenomen bij de betreffende voorziening op dit programma.

Gemeenteraad (voordeel € 93.000)
De budgetten van de gemeenteraad vertonen een positief saldo van € 93.000. Dit wordt met name verklaard door de hierna vermelde afwijkingen.

1. Vergoedingen gemeenteraad (voordeel € 34.000)
De vergoedingen aan de gemeenteraad vallen lager uit dan begroot. De looncompensatie van 2,85% in 2023 is niet benut.

2. Werkkostenregeling gemeenteraad (nadeel € 59.000)
De werkkostenregeling is landelijk in 2015 geïntroduceerd om de administratieve lastendruk van werkgevers te verlagen. Hoofdregel is dat alle vergoedingen en verstrekkingen die in het kader van de dienstbetrekking worden toegekend tot het loon van de medewerker worden gerekend. De netto onkostenvergoeding van de raad valt hieronder en moet verplicht in het forfait van de werkkostenregeling worden ondergebracht van de gemeente Amstelveen. De afgelopen jaren zijn deze kosten / de naheffing gedekt binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten. Met ingang van 2023 wordt de naheffing van de gemeenteraad verantwoord op taakveld 0.1 Bestuur.

3. Diverse overige posten (voordeel € 45.000)
In 2023 heeft de gemeenteraad geen opdracht gegeven voor extern onderzoek en geen gebruik gemaakt van het opleidingsbudget. Van het beschikbaar gestelde budget voor Raadsinformatie pagina is € 12.000 niet besteed.

Op basis van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 kunnen fracties die gekozen zijn in de gemeenteraad aanspraak maken op een fractievergoeding. De financiële bijdrage bestaat uit een jaarlijks basisbedrag van € 2.500 per fractie en een variabel deel van € 700 per raadszetel. Er is één fractie die in 2023 geen gebruik heeft gemaakt van deze vergoeding en de meeste fracties maken het budget niet volledig op waardoor een restant bedrag is overgebleven.

Accountantskosten (voordeel € 58.000)
Per 1 januari 2024 is een nieuwe accountant aangesteld door de raad: PWC. De inschatting is dat mede door toegenomen werkzaamheden in onder andere het aantal Sisa-regelingen en de indexatie de kosten van de nieuwe accountant structureel hoger zullen uitvallen. Bij de Perspectiefnota 2024 is per abuis met ingang van 2023 in plaats van 2024 € 58.000 budget aangevraagd voor de nieuwe accountant.

Taakveld 0.2 Burgerzaken (nadeel € 42.000)
De gerealiseerde inkomsten uit hoofde van reisdocumenten, garantverklaringen en naturalisaties zijn hoger dan verwacht. De hogere inkomsten leiden tot hogere rijksafdrachten.

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Functioneel Leeftijdsontslag (nadeel € 108.000)
De Brandweer Amsterdam-Amstelland stort jaarlijks bij in de levenslooptegoeden van de brandweermedewerkers. Dit fluctueert per jaar. Dit levert geen extra kosten op, maar is alleen een verschuiving in de tijd. De vervroegde storting die bij Amstelveen in rekening wordt gesteld, komt volgens de financiële verordening ten laste van de reserve FLO en is daarmee per saldo budgettair neutraal.

1.2 Openbare orde en veiligheid
Het positief saldo van € 147.000 wordt, naast enkele restbudgetten die binnen dit taakveld voordelig uitvallen, met name verklaard door de hierna vermelde afwijkingen.

Ondermijning (neutraal € 283.000)
De gemeente Amstelveen ontvangt rijksbijdragen via het Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) voor de uitvoering van regionale taken in de 5 Amstelland gemeenten voor onder andere ondermijning en burgernet. Amstelveen is de formele werkgever voor de regionale medewerkers op deze onderdelen waardoor het budget voor de inzet van deze medewerkers via de begroting van Amstelveen loopt. Om die reden worden de niet bestede middelen gereserveerd per 31 december 2023, waardoor het niveau van uitgaven en inkomsten lager is dan begroot. Deze middelen worden deels in 2024 ingezet.

Informatieknooppunt Ondermijning (voordeel € 74.000)
Het Amstelveens budget voor informatieknooppunt ondermijning dat van 2022 naar 2023 was overgeheveld, is niet besteed. Voorbereidingen zijn getroffen om een Gemeentelijke Informatie Knooppunt (GIK) te realiseren maar dit heeft in 2023 niet tot uitgaven geleid. Een projectleider is aangetrokken. Gezien de integraliteit van het project met verschillende ICT-systemen en partners is dit een langlopend proces. Voorbeelden van andere projecten ten behoeve van de ontwikkeling van GIK's c.q. veiligheidsdashboards  in andere gemeenten hebben jaren geduurd. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt voorgesteld € 74.000 over te hevelen naar 2024 om dit project verder gestalte te geven.

Regionale bijdragen (voordeel € 63.000)
De gemeente Uithoorn dekt, als formeel werkgever, wederom de kosten voor de regionale Casusregisseur radicalisering uit de ontvangen rijksmiddelen die via het Actiecentrum Veiligheid en Zorg worden ontvangen. Voorts zijn de kosten voor deelname aan het regionaal Platform Veilig Ondernemen (PVO) niet ingezet in 2023 omdat met ingang van dat jaar alle PVO's in den lande door de rijksoverheid worden gefinancierd.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2024 07:46:11 met de export van 05/21/2024 07:40:19