2.7 Overhead

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Programma

2022

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2023

0.4 Ondersteuning organisatie

-38.373

-38.362

77.341

31.883

-45.458

71.735

32.267

-39.467

5.991

Totaal saldo van baten en lasten

-38.373

-38.362

77.341

31.883

-45.458

71.735

32.267

-39.467

5.991

Reservemutatie

-1.759

2.121

7.677

12.295

4.618

16.706

15.392

-1.314

-5.933

Resultaat

-40.133

-36.241

85.018

44.179

-40.840

88.441

47.659

-40.782

58

Overhead, algemeen
Een betrouwbare bedrijfsvoering is één van de vier pijlers onder het Amstelveense financiële beleid. Daarbij is al gedurende een reeks van jaren een leidend principe: “Het gemeentebestuur bepaalt wat er gebeurt en de organisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering, hoe het gebeurt”. Het gaat om het goed/optimaal laten functioneren van bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheden binnen de budgettaire kaders en eventueel nader door het gemeentebestuur te formuleren randvoorwaarden.

De verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering gaat verder dan “op de winkel passen”. De laatste jaren is de organisatie in ontwikkeling om te blijven voldoen aan maatschappelijke en bestuurlijke verwachtingen in een zich steeds sneller wijzigende omgeving. Een moderne, wendbare, flexibele en 24/7 bereikbare organisatie is kapitaalintensiever en brengt nieuwe werkwijzen met zich mee. Daarbij bedient de uitvoeringsorganisatie AA naast het Amstelveense gemeentebestuur ook het gemeentebestuur van Aalsmeer. Basis voor de huidige bedrijfsvoeringsystematiek is de nota “Risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021” en de notitie “Financiële Bedrijfsvoeringsystematiek Amstelveen 2023".
De nota "Risicobeleid" is vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2021 en gewijzigd bij raadsbesluit van 17 juli 2023 (Perspectiefnota 2024). Paragraaf 1.2.2 van deze nota bevat het Amstelveense beleidskader voor de bedrijfsvoering. De wijziging van juli 2023 betreft een aanpassing van deze paragraaf als uitvloeisel van de evaluatie van de bedrijfsvoeringsystematiek (nadere uitwerking/precisering van de 5%-regeling plafondbedrag bedrijfsvoeringfonds). De notitie "bedrijfsvoeringssystematiek" is vastgesteld bij B&W-besluit van 6 juni 2023.

Voorgaande betekent dat problemen in de bedrijfsvoering (die niet samenhangen met bestuurlijke initiatieven of vraagstellingen) worden opgelost op ambtelijk niveau door het treffen van maatregelen door het verantwoordelijk management. Financieel-beheersmatig heeft zich dit vertaald in taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering met als sluitstuk een bedrijfsvoeringfonds onder de hoede van de Directie. De stand van het bedrijfsvoeringfonds na aftrek van overlopende verplichtingen mag niet het plafond van 5% van de totale apparaatskosten overschrijden. Als op rekeningbasis blijkt dat het vastgestelde maximum is overschreden (5% van de totale apparaatskosten op rekeningbasis), wordt bij de eerstvolgende Perspectiefnota concreet voorgesteld hoe hiermee om te gaan.

Bestuurlijk sluitstuk is een transparante financiële verantwoording op concernniveau in de jaarstukken. Deze verantwoording bevat:

  • Een overzicht dat inzicht geeft in het totaalbedrag van de apparaatskosten en de belangrijkste samenstellende delen daarvan;
  • de stand en ontwikkeling van het bedrijfsvoeringfonds voor en na aftrek van overlopende verplichtingen, alsmede een toelichting hierop.

De waarde en het bestaansrecht van de bedrijfsvoeringfondsen is als volgt samen te vatten:

  • Logisch sluitstuk van een systematiek van taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering.
  • Behulpzaam om problemen binnen de bedrijfsvoering op te lossen, inclusief concerndenken.
  • Biedt flexibiliteit over de jaargrens heen (fasering/egalisatie)
  • Biedt prikkel om binnen budgetten te blijven.
Deze pagina is gebouwd op 05/21/2024 07:46:11 met de export van 05/21/2024 07:40:19