2.5 Ruimtelijke ontwikkeling

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Programma

2022

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2023

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

23

1.370

6.947

5.284

-1.663

6.069

15.026

8.957

10.619

0.63 Parkeerbelasting

2.239

2.674

459

3.302

2.843

422

3.343

2.921

78

2.2 Parkeren

-14

190

984

828

-156

970

830

-139

17

2.5 Openbaar vervoer

7

-214

214

0

-214

228

0

-228

-14

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

432

646

9.602

13.849

4.247

841

2.802

1.961

-2.286

8.1 Ruimte en leefomgeving

-3.355

-3.797

7.803

2.970

-4.833

9.571

2.596

-6.975

-2.142

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

2.324

745

3.750

3.659

-91

1.591

1.757

166

257

8.3 Wonen en bouwen

-2.112

-1.140

4.252

4.537

285

4.917

5.515

598

313

Totaal saldo van baten en lasten

-455

474

34.011

34.428

418

24.609

31.869

7.260

6.842

Reservemutatie

1.081

1.178

3.314

2.322

-992

2.672

1.963

-709

283

Resultaat

625

1.652

37.324

36.750

-574

27.282

33.832

6.551

7.125

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Groen van Prinstererlaan 114 (hogere baten € 9,8 miljoen)
De omgevingsvergunning voor het project Groen van Prinstererlaan 114 Hollandse Meesters is sinds eind oktober 2023 onherroepelijk. De ontwikkelaar start in 2024 met de uitvoering. De gemeente verkoopt hiervoor, conform de in 2021 gesloten koopovereenkomst, grond rondom het perceel van de ontwikkelaar. De levering heeft 14 december 2023 plaatsgevonden. De grondverkoop was voorzien in boekjaar 2024, dit is dus nu boekjaar 2023 geworden. Inclusief indexering is een bedrag van € 9,8 miljoen afgerekend in afwijking op de begroting 2023.

Subsidie Kalkbranderij (lagere lasten € 1,5 miljoen)
De subsidie waarover de raad via een brief gedateerd op 17 oktober 2023 is geïnformeerd wordt pas uitgekeerd als de omgevingsvergunning onherroepelijk is. De omgevingsvergunning is niet eerder dan in 2024 onherroepelijk. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt dit budget overgeheveld naar 2024 (als onderdeel van het lokaal werkbudget Oekraïne).

Jaarlijkse onderhoudslasten (nadeel € 265.000)
De overschrijding van het budget is het gevolg van meerdere oorzaken. Ten eerste zijn in de afgelopen periode de bouwkosten fors gestegen. Ten tweede komende de relatief nieuwe gebouwen in een fase waarbij het storingsbeeld toeneemt. Ten derde zijn deze gebouwen voorzien van complexere installaties waarvan de kosten van storingen significant hoger zijn dan in de “oudere “ gebouwen. Ten vierde zijn er een aantal werkzaamheden, welke voorheen werden uitgevoerd door eigen personeel, uitbesteed aan de markt.

In de perspectiefnota 2024 is reeds een budgetverhoging gevraagd van € 200.000 welke in de begroting van 2024 is verwerkt. De verwachting is dat deze trend van oplopende kosten nog niet zijn hoogtepunt heeft bereikt. Met de perspectiefnota 2025 zal de begroting mogelijk opnieuw verhoogd moeten worden. Daarnaast wordt onderzocht op welke wijze de kosten voor de onderhoudswerkzaamheden gestabiliseerd kunnen worden.   

Voorziening dubieuze debiteuren (nadeel € 208.000)
In de verordening 212 staan gedragsregels voor het bepalen van het saldo dubieuze debiteuren. De voorziening geeft een indicatie van de vorderingen waar de gemeente een risico loopt ten aanzien van het (volledig) terugontvangen van vorderingen. De voorziening dubieuze debiteuren is € 208.000 hoger uitgevallen dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door betalingsachterstand van 1 debiteur, waar in het eerste kwartaal 2024 zeer waarschijnlijk een betalingsregeling mee wordt ondertekend.

Externe advieskosten (nadeel € 206.000)
Op het onderdeel gebouwenbeheer is sprake van hogere kosten als optelsom van het prijskaartje voor de inspectiewerkzaamheden voor de gebouwenportefeuille (prijs en volume inclusief nieuwe aanbesteding), niet voorziene ad hoc opdrachten en aanvullende eisen voor grote gebouwen in het kader van de wettelijke informatieplicht met betrekking tot duurzaamheid. De doorwerking hiervan in 2024 en verder wordt betrokken bij de actualisering van de pandenbegroting ten behoeve van de Perspectiefnota 2025 inclusief 1e Tijdvakrapportage 2024.

Eenmalig compensatie Laan Nieuwer-Amstel bij 1 (nadeel € 50.000)
Conform collegebesluit van 12 december 2023 volgt hierbij de verantwoording van deze nadeelcompensatie. De gemeente vergoed nadeelcompensatie van de voormalig huurder van het buitenzwembad van € 50.000 (vrij van BTW). Deze compensatie is vanwege het niet kunnen realiseren van een extra paviljoen bij het zwembad (omzetverlies). Deze compensatie is vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst waarin ook het huurcontract is in de plaats gesteld met een nieuwe huurder.

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. De belangrijkste uitzondering op dit evenwicht van baten en lasten zijn winstnemingen.

3.2 A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (nadeel € 2,3 miljoen)

3.2 A1: Mutaties winstafdrachten met invloed op het resultaat 2023 (nadeel € 2,2 miljoen)

De Loeten

€ 2,2 miljoen minder winst

Zie toelichting onder 3.2 B2) neutrale afwijkingen.

3.2 A2: Mutaties verliesvoorziening met invloed op het resultaat 2023 (nihil)

3.2 B) Afwijkingen van lasten en/of baten van projecten, neutraal met balans
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden vaak veroorzaakt door afwijking van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget.

Omdat hierdoor het resultaat wijzigt op het jaarbudget, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. De afwijking op de baten en lasten die betrekking hebben op de boeking naar de balans, bedraagt respectievelijk € 1,9 miljoen lagere baten en € 8,8 miljoen lagere lasten.

De afwijking op de baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen drie grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.

3.2 B1: Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ)
Lagere lasten € 8,9 miljoen, lagere baten € 53.000, neutraal met balans
Voor de drie deelgebieden van BTAZ hebben de lagere kosten vooral te maken met de verwervingen die beoogd waren om in 2023 af te ronden. De onderhandelingen met deze eigenaren vinden nog steeds plaats. Doordat de verwervingen later plaatsvinden, kon niet gestart worden met bouwrijp maken. Hierdoor zijn minder kosten gemaakt dan voor 2023 was begroot. De geraamde subsidie van € 53.000 is niet ontvangen omdat de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd.

3.2 B2: De Loeten
Lagere lasten € 106.000, lagere baten € 1,9 miljoen; resultaatneming: € 2,2 miljoen nadelig
Door een complexer geworden verkoopprocedure als gevolg van het Didam-arrest nam de tender voor de verkoop van een bedrijfskavel meer tijd in beslag. Hierdoor kon de verkoop niet in 2023 plaatsvinden en faseert naar 2024.

3.2 B3: Townhouse
Hogere lasten € 148.000, hogere baten € 56.000
Doordat onvoorziene kabels en leidingen moesten worden verlegd, zijn de kosten voor grondwerk en plankosten/PEAT hoger geworden (€ 148.000). Een deel van de extra kosten is vergoed door de netwerkbeheerders (€ 56.000).

8.1 Ruimte en leefomgeving

8.1 A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (voordeel € 0,6 miljoen)

8.1 A1: Projectorganisatie grote projecten (voordeel € 0,6 miljoen);
De uitgaven voor de projectorganisatie grote projecten A9 en Stadshart zijn € 0,6 miljoen lager dan begroot. Het is een optelsom van een aantal deelactiviteiten die nog niet (geheel) konden worden uitgevoerd. Het gaat met name om Vergunningenmanagement A9, AmstelveenInZicht en de ontwikkelstrategie Stadshart. De afwikkeling met de reserve "grote projecten" en de reserve "Stadshart" is hierdoor € 322.000 lager dan begroot.

8.1 A2: Omgevingsvisie (voordeel € 80.000)
Onderdeel van het budget Omgevingswet is de omgevingsvisie. Processen en producten, zoals de Omgevingseffectrapportage lopen door in 2024. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt € 80.000 overgeheveld naar 2024.

8.1 A3: Visies, verkenning en onderzoeken (nadeel € 80.000)
Voor het opstellen van de groenvisie en de visie Bovenkerkerweg en onderzoek naar de haalbaarheid  van het woningbouwplan Galjoen is € 80.000 meer uitgegeven dan begroot.

8.1 B) Afwijkingen facilitaire projecten die afwikkelen met het rekeningresultaat (nadeel € 2,7 miljoen)

Negatieve resultaten   € 65.000 lager dan begroting

Dotatie voorziening   € 2,7 miljoen hoger dan begroting
Vrijval voorziening   € 75.000 lager dan begroting

Zie voor de toelichting het aparte hoofdstuk "Facilitaire projecten met toelichting"

Overige projecten (€ 145.000 hogere lasten en € 123.000 hogere baten)
De juridische kosten voor behandeling van bezwaar tegen het bestemmings- en exploitatieplan BTAZ mogen niet ten laste gebracht worden van de projecten en worden direct ten laste gebracht van het rekeningresultaat (€ 69.000)

Voor de werkzaamheden voor het bestemmingsplan Hoogspanningsstations Amstelveen en Amstelveen Zuid en 150 kV-kabelverbinding (€ 75.000) is in 2023 een bijdrage ontvangen voor 2022 en 2023 van € 110.000.

8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. De belangrijkste uitzondering op dit evenwicht van baten en lasten zijn winstnemingen en het corrigeren van teveel genomen winsten.

8.2 A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (voordeel € 257.000)

8.2 A1: Mutaties winstafdrachten met invloed op het resultaat 2023 (nadeel € 372.000)

Carmenlaan

nadeel

€ 115.000

Alleman

nadeel

€ 21.000

Middenwaard

nadeel

€ 278.000

De Scheg

nadeel

€ 152.000

Westwijk Zuidoost

voordeel

€ 186.000

Overige projecten

voordeel

€ 8.000

Zie toelichting onder 8.2 B) neutrale afwijkingen.

8.2 A2: Mutaties voor de voorziening met invloed op het resultaat 2023 (voordeel € 545.000)
In de Perspectiefnota 2024 is een incidenteel budget van € 575.000 toegekend voor het vormen van een voorziening ter afdekking van de inkomstenderving op de grondexploitatie Lindenlaan 315 vanwege de ontwikkeling van niet-commerciële voorzieningen op deze locatie (medisch centrum en kindcentrum).

De huisvesting voor deze functies wordt door gemeente zelf gerealiseerd op eigen grond. Voor deze gronden vindt een interne levering plaats tegen de geldende maatschappelijke grondprijzen voor publieke functies zonder winstoogmerk. Deze handelwijze vloeit voort uit de geldende voorschriften. Daarmee komt de getroffen verliesvoorziening vanuit de Perspectiefnota 2024 te vervallen.

De interne grondkosten komen terug als onderdeel van de kredietaanvragen voor de te realiseren maatschappelijke huisvesting. Voor deze projecten zijn nu indicatieve bedragen opgenomen in het Investeringsplan Maatschappelijk Vastgoed. Deze indicatieve bedragen zijn nog exclusief grondkosten. Via de Perspectiefnota 2025 volgt een algehele actualisatie van het Investeringsplan Maatschappelijk Vastgoed.

8.2 A3 Overige mutaties met invloed op het resultaat 2023 (voordeel € 84.000)
De gemeente en de ontwikkelaar van project van Heuven Goedhartlaan 15-17 zijn een betaling in twee termijnen overeengekomen. Hierdoor is een rentevoordeel ontstaan van € 72.000.

Voor nazorg en herstel van een aantal projecten moet in 2024 nog € 30.000 worden uitgegeven. Gezien de relatief geringe omvang van dit bedrag zijn de betreffende grondexploitaties afgesloten. Dit resulteert in hogere resultaatneming in 2023 op deze projecten. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt € 30.000 overgeheveld naar 2024.

8.2 B) Afwijkingen van lasten en/of baten van projecten, neutraal met balans
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget.

Omdat hierdoor het resultaat wijzigt op het jaarbudget, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. De afwijking op de baten en lasten die betrekking hebben op de boeking naar de balans, bedraagt respectievelijk € 0,6 miljoen lagere baten en € 1,6 miljoen lagere lasten.

De afwijkingen van baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen acht grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.

Alleman en Carmenlaan (projecten in voorbereidingen)
Resultaatneming € 126.000 nadelig
De notitie Grondbeleid van de commissie BBV stelt dat voorbereidingskosten maximaal vijf jaar geactiveerd mogen blijven staan. Na deze vijf jaar moeten de kosten, indien deze niet tot een grondexploitatie hebben geleid, worden afgeboekt ten laste van het jaarresultaat.

Kalkbranderij
Lagere lasten € 401.000 neutraal met balans
De ontwikkelaar van de locatie heeft de grond zelf bouwrijp gemaakt. Hiermee vervalt het budget van € 180.000 en ook de geraamde exploitatiebijdrage in 2024. De werkzaamheden die de gemeente zelf verricht zijn grotendeels doorgeschoven naar 2024 omdat de uitvoering pas kon starten als de ontwikkelaar groen licht geeft. Dit signaal kon pas gegeven worden toen de ontwikkelaar voldoende zekerheid had over de business case.

Landtong
Lagere lasten € 237.000 neutraal met balans
Voor het geval de realisatie van de nieuwe school eerder dan verwacht richting afronding zou gaan, was een deel van het woonrijp maken begroot in 2023. De realisatie is niet afgerond.

Maalderij 4-8
Lagere lasten € 574.000, hogere baten € 103.000, neutraal met balans; hogere resultaatneming € 9.000
De terugkoop van de openbare ruimte dient plaats te vinden voorafgaand aan de werkzaamheden voor het woonrijp maken en stond in 2023 begroot. Dit is doorgeschoven naar 2024. De gerealiseerde gronduitgifte is € 103.000 hoger door een hogere indexatie.

Middenwaard
Lagere lasten € 146.000, lagere baten € 527.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 278.000
De ontwikkeling heeft vertraging opgelopen doordat het project tijdelijk is stilgelegd om een onderzoek naar een eventueel gedeeltelijke (tijdelijke) andere invulling van het plangebied af te wachten. Daardoor zijn uiteindelijk minder plankosten gemaakt.

Daarnaast is een vrije kavel nog niet definitief uitgegeven, omdat het bouwplan van de koper nog niet aan alle vereisten voldeed. Zoals bij de Tweede Tijdvakrapportage al vermeld, is de andere vrije kavel door de potentiële koper teruggegeven, omdat de koper de financiering niet rond kon krijgen. Deze kavel gaat opnieuw in de verkoop, wat betekent dat het woonrijp maken in dit deelgebied voorlopig nog niet afgerond kan worden. Het budget voor het woonrijp maken is verplaatst naar de volgende jaren aangezien dat pas kan starten als het bouwplan op de laatste kavel (nagenoeg) gerealiseerd is. De resultaatneming is hierdoor € 278.000 lager.

De Scheg
Lagere lasten € 88.000, lagere baten € 160.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 152.000
Voor deelgebied West is de eerste omgevingsvergunning in 2023 nog niet verleend omdat het bestemmingsplan Scheg West pas in oktober 2023 is vastgesteld. De uitgaven zijn daarom  € 88.000 lager. De planfasering van deelgebied Oost is aangepast. Daardoor is de verkoop van gemeentegrond naar 2024 doorgeschoven en zijn de inkomsten € 160.000 lager. Door voorgaande redenen is de resultaatneming € 152.000 lager.

Westwijk Zuidoost
Hogere lasten € 23.000, hogere baten € 2.000, neutraal met balans; hogere winstneming € 186.000
De winstneming 2023 is toegenomen met € 186.000. Dit volgt uit de zogenaamde Percentage Of Completion methode, waarbij ook rekening wordt gehouden met het optreden van projectrisico's. Dit risicoprofiel is verlaagd, met een voordelig gevolg voor de berekening van de winstneming. De totale te verwachten winstneming voor het project is vrijwel gelijk gebleven.

Overig
Overige vijf projecten - lagere lasten € 166.000, neutraal met balans

8.3 Wonen en bouwen
Verlening Omgevingsvergunningen (voordeel € 121.000)
De legesinkomsten en de hiermee samenhangende lasten worden begroot op basis van (project) ontwikkelingen en verwachte vergunningaanvragen. Daarbij zit altijd een risico dat de gemeente niet zelf kan beïnvloeden. Onder andere marktomstandigheden, het tempo van de ontwikkelaar/aanvrager zelf en economische omstandigheden (stikstofproblematiek, conflicten/oorlogen, hoge inflatie, grondstoffen schaarste, stijging van de rente etc.) beïnvloeden of en wanneer een project tot daadwerkelijke realisatie komt.  Bovendien kan de gemeente alleen op basis van een inschatting van het initiatief een raming maken van de te verwachten leges. Concreet uitgewerkte bouwplannen zijn in deze fase niet beschikbaar. Dit alles leidt tot € 928.000 aan hogere baten dan was ingeschat. De hieraan gerelateerde lasten zijn € 56.000 lager.

De verhoging van de voorziening dubieuze debiteuren omgevingsvergunningen wordt niet begroot en aan het einde van het jaar wordt de hoogte van de voorziening berekend. Voor 2023 was een storting van € 863.000 nodig.

Toezicht omgevingsvergunningen (voordeel € 68.000)
Bij grote projecten vanaf € 500.000 wordt op basis van een vastgestelde aanname een reservering gemaakt voor de te verwachten kosten met betrekking tot het noodzakelijke toezicht op die grote projecten inclusief de constructieve toets. Op basis van nacalculatie worden de projecten “afgerekend” nadat deze zijn afgerond. In 2022 valt € 54.000 van de reservering vrij voor toezicht op basis van een actuele berekening. Daarnaast zijn de gerelateerde kosten voor toezicht € 14.000 lager dan ingeschat voor projecten 2023 vanaf € 500.000, .

Dwangsommen (neutraal € 50.000)
Het beleid is dat verbeurde dwangsommen in principe worden ingevorderd. In 2023 zijn dwangsommen opgelegd voor een bedrag van € 50.000. Gemotiveerde verzoeken tot verlaging van de dwangsom of de solvabiliteit van de overtreder zijn bijvoorbeeld redenen waarom invordering niet of slechts gedeeltelijk plaatsvindt. De voorziening dubieuze debiteuren is per saldo met hetzelfde bedrag verhoogd tot het saldo van de openstaande dwangsommen van € 50.000.

Wet goed verhuurderschap (voordeel € 58.000)
Voor implementatie van de Wet goed verhuurderschap zijn middelen vanuit het Rijk ontvangen. In het laatste kwartaal van 2023 zijn afspraken gemaakt met Stichting !WOON om het eerstelijns meldpunt voor deze nieuwe wet vanaf 2024 onder te brengen in hun dienstverlening voor de gemeente. De kosten die aan uitbreiding van deze dienstverlening verbonden zijn, komen pas in 2024. Het budget in 2024 is toereikend voor de uitbreiding van de dienstverlening.

Nieuwe woonruimteverdeling (voordeel € 123.000)
De verwachting was dat het aantal bezwaar en beroepszaken door de nieuwe woonruimteverdeling sterk zou toenemen, onder andere door de afbouw van punten (door te stoppen met zoeken, niet komen opdagen voor een bezichtiging of weigeren van een woning) of wanneer aanvragen voor punten niet gehonoreerd werden. Er werd toen rekening gehouden met 2.500 extra bezwaren per jaar voor de gehele regio, waarvan 10% zou leiden tot beroep. Hier was vanuit Amstelveen budget voor gereserveerd.

Het aantal bezwaar en beroepszaken bleek uiteindelijk een stuk lager te zijn dan was ingeschat. Daarnaast komt een groter aandeel van de bezwaarzaken en aanvragen punten voor rekening van Amsterdam dan verwacht. Dit betekent dat de kosten voor de nieuwe woonruimteverdeling voor 2023 lager uitvallen dan het gereserveerde bedrag.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2024 07:46:11 met de export van 05/21/2024 07:40:19