2.8 Algemene dekkingsmiddelen

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Programma

2022

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2023

0.5 Treasury

-1.007

-444

274

3.213

2.939

343

3.992

3.649

710

0.61 OZB Woningen

11.202

11.826

1.276

12.939

11.663

1.347

12.937

11.590

-73

0.62 OZB Niet woningen

11.481

12.189

396

12.741

12.345

396

12.479

12.084

-261

0.64 Belastingen overig

-60

-62

63

0

-63

63

0

-63

0

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

149.792

141.457

0

157.988

157.988

0

159.780

159.780

1.792

0.8 Overige baten en lasten

17.537

-11.311

-2.376

13.639

16.015

1.030

13.913

12.883

-3.132

0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

-29

-2.121

687

0

-687

819

0

-819

-132

Totaal saldo van baten en lasten

188.917

151.535

320

200.520

200.200

3.997

203.100

199.103

-1.096

Reservemutatie

-2.133

5.537

1.463

0

-1.463

1.463

0

-1.463

0

Resultaat

186.784

157.072

1.783

200.520

198.737

5.460

203.100

197.640

-1.096

0.5 Treasury
Tot eind 2022 was sprake van een rentestand “rond de nul”, daarna is de rente sterk gaan stijgen. Dit heeft tot gevolg dat de gemeente sinds lange tijd vanaf eind 2022 rente ontvangt over het bedrag dat staat uitgezet bij het Rijk via schatkistbankieren. In 2023 is gedurende het jaar de begroting aangepast met eerst € 1,5 miljoen bij de Perspectiefnota en bij de tweede tijdvakrapportage met nog € 1 miljoen. Bij opmaak van de rekening blijkt de rentebaat uiteindelijk € 3,25 miljoen.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB Niet woningen
De taakvelden 0.61 en 0.62 bevatten naast de OZB-inkomst ook uitvoeringslasten/-baten om deze inkomst te realiseren.

Op de verwachte € 25,6 miljoen aan OZB-opbrengst wordt met de huidige inzichten een incidenteel tekort van € 150.000 verwacht over het aanslagjaar 2023. De werkelijke opbrengst over het aanslagjaar 2023 zal nog wijzigen door het opleggen van aanslagen en het afhandelen van bezwaarschriften in 2024. Structureel zal dit niet leiden tot aanpassing van de OZB-opbrengst.

0.7 Algemene uitkering
relatie met 0.8 overige baten en lasten: energietoelage nadeel € 3,4 miljoen (totaal nadeel algemene uitkering € 1,6 miljoen)
De actuele begrotingsraming 2023 is gebaseerd op de septembercirculaire. De uitkomsten daarvan zijn meegenomen in de begrotingsraad van november 2023. Bij het opstellen van de notitie over de septembercirculaire was net bekend dat voor het uitkeren van de energietoelage € 3,4 miljoen beschikbaar gesteld zou worden. Onduidelijk was wanneer tot uitbetalen over zou worden gegaan, maar vooruitlopend daarop is de vordering al wel begroot op taakveld 0.8 overige baten en lasten.

Via de decembercirculaire is dit bedrag ontvangen en verantwoord op taakveld 0.7 algemene uitkering. Voor een goede beoordeling van het jaarresultaat op de algemene uitkering moet het overschot op dit taakveld van € 1,792 miljoen worden gekoppeld aan het nadeel van de energietoelage ad. € 3,408 miljoen bij overige baten en lasten. Dit leidt tot een begrotingsafwijking op de algemene uitkering van € 1,6 miljoen. Dit tekort sluit aan op de raadsbrief  "Uitkomsten decembercirculaire 2023 algemene uitkering gemeentefonds" van januari 2024. Het effect van de decembercirculaire komt per definitie als begrotingsafwijking tot uitdrukking, omdat er na het beschikbaar komen hiervan geen gelegenheid meer is om nog een begrotingswijziging aan de gemeenteraad voor te leggen.

stellige uitspraak BBV algemene uitkering (balanspost)
Met betrekking tot de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Dit houdt in dat in de jaarrekening het accres van de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar. De cijfers in dit jaarverslag wijken hier niet van af. Wel is ten opzichte van de opgave van het Ministerie van BZK een eigen aanname gemaakt voor de aftrekpost WOZ-capaciteit.

OZB aftrekpost
De hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds van een gemeente hangt onder andere af van de zogenoemde ‘OZB-belastingcapaciteit’ van een gemeente. Het idee daarachter is dat gemeenten met hogere WOZ-waarden meer OZB kunnen innen en daarom minder geld uit het gemeentefonds nodig hebben dan gemeenten met lagere WOZ-waarden voor een gelijkwaardig voorzieningenniveau.

Bij opmaak van de jaarrekening wordt een actuele stand van de WOZ-waarden berekend aan de hand van gegevens die de belastingsamenwerking Gemeentebelastingen Amstelland aanlevert. Deze stand is actueler dan de gegevens die bij het CBS bekend zijn. De algemene uitkering 2023 is gebaseerd op de actuele hogere WOZ-waarden en voor 2023 leidt dit tot een lagere algemene uitkering van € 88.000.

0.8 Overige baten en lasten
Energietoelage: relatie met taakveld 0.7 algemene uitkering (€ 3,408 miljoen nadeel)
Zie toelichting bij algemene uitkering.

Dotatie voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,7 miljoen nadeel)
Volgens de beschreven systematiek in de financiële verordening moet € 0,7 miljoen gedoteerd worden aan de voorziening. De overige dotatie aan de voorziening ad. € 0,3 miljoen betreft debiteuren van andere taakvelden. Zie toelichting bij het onderdeel voorzieningen.

Lokaal werkbudget Oekraïne (€ 724.000 voordeel + € 282.000 voordeel; totaal € 1 miljoen voordeel)
Via diverse raadsbesluiten is € 28 miljoen vanuit de algemene reserve beschikbaar gesteld voor het lokaal werkbudget Oekraïne. Tot en met de jaarschijf 2023 is € 27,3 miljoen beschikbaar gesteld. Op de stelpost resteert € 724.000.

Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt voorgesteld € 724.000 over te hevelen naar 2024 (zie voor nadere toelichting bijlage "6.4 Lokaal werkbudget Oekraïne").

Bij de definitieve beoordeling van de SPUK-regeling bij opmaak van de jaarstukken blijkt dat het te declareren bedrag voor de opvang van ontheemden € 282.000 hoger is dan via voorschot is aangevraagd. Dit zal alsnog in rekening worden gesteld bij het Ministerie.

0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Actualisering van de grondexploitatie bij opmaak van de jaarstukken resulteert in € 132.000 hogere lasten Vpb dan begroot. In de Perspectiefnota 2024 wordt een actueel meerjarig beeld voor de Vpb verplichting ter besluitvorming voorgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2024 07:46:11 met de export van 05/21/2024 07:40:19